+13° - +34°
Nincs front

Az energiaital legsúlyosabb hatása

Igen komoly következményei lehetnek az energiaitalok túlzott fogyasztásának, amit egy floridai férfi esete is alátámaszt.

A hvg.hu cikke szerint az 50 éves férfinél májgyulladást diagnosztizáltak, aminek az oka valószínűleg az a 4-5 energiaital volt, amit a beteg naponta megivott, amikor egy építkezésen dolgozott.


Eleinte csak influenzának tűnt

A beszámolók szerint a férfi korábban teljesen egészséges volt, nem ivott és nem dohányzott, gyógyszereket sem szedett. A kórházba influenza gyanújával és gyomorbántalmakkal került be.

Később egyre furcsább tünetek jelentkeztek nála, először csak hányás, majd besárgult a szeme fehérje. A vizelete sötétebb árnyalatú lett, a bőre pedig kifakult, sárgás színűvé vált. A laborvizsgálatok ezután mutatták ki nála a májgyulladást.

Súlyos következményekkel járhat az energiaitalok túlzott fogyasztása
Súlyos következményekkel járhat az energiaitalok túlzott fogyasztása

Egy vitamin okozta a bajt

Az esetről megjelent egy tanulmány a British Medical Journal című folyóiratban, a szerzők pedig azt feltételezik, hogy az energiaitalokban lévő niacin miatt akut májgyulladás alakult ki a férfinál.

Az akut májgyulladás súlyos, de kezelhető betegség. Általában néhány hét alatt szövődménymentesen gyógyul, és akár teljesen tünetmentes is lehet. A különböző hepatitis-vírusok mellett okozhatják egyéb vírusok, baktériumok, mérgezések, sőt az alkohol is. Olvasson részletesen az okokról!

A niacint másképpen B3-vitaminnak is nevezik. Ez az anyag kis mennyiségben serkentő hatású, nagy mennyiségben viszont méreg. A májkárosodáshoz alapvetően legalább 500 milligramm szükséges belőle, a floridai férfinál viszont néhány hét leforgása alatt már 200 milligramm is gondot okozott. Afertőzésa májkárosodás következménye volt.

Az 50 esztendős férfi később meggyógyult a kórházban, de ehhez teljesen fel kellett hagynia az energiaitalok fogyasztásával.

Tisztelt Doktornő! 20 (F) éves vagyok, és naponta 2-3 közepes erősségű kávét fogyasztok. Nem nagyon szeretem az édességeket, a cukros üdítőket, így ezeket csak nagyon ritkán és keveset fogyasztok. Ezek miatt a napi cukorbevitelem elég minimális. Hetente három alkalommal sportolok, viszonylag egészségesen táplálkozok. Azt szeretném kérdezni, hogy naponta egy energiaital, a kávéfogyasztásomat napi 1 adagra csökkentve, hosszú távon jelent-e valamilyen egészségügyi kockázatot? Nagyon sok helyen olvasni az energiaitalok egészségkárosító hatásáról, és arról is, hogy ezek el vannak túlozva. Tehát a mértékletes energiaital fogyasztás nem jelent kockázatot, vagy minden mértékben kerülendő? Előre is köszönöm a válaszát. Tisztelettel: Erik

Kedves Erik! Az energiaitalok felnőttek számára készültek, s normál dózisban ártalmatlanok (feltéve, hogy nincs magas vérnyomásunk, szívbetegségünk). Az energiaital koffeintartalma felér 2 erős kávéval. Tehát több koffeint juttatna a s...

Hogy érzi magát? Országos eredmény megtekintése >>
Hogy érzi magát?
Kirobbanó formában van? Válassza ki a lelki- és testi állapotához illő emojit és nézze meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!
Milyen most a lelkiállapota?
Letargikus vagyok
Kissé magam alatt vagyok
Kiegyensúlyozott vagyok
Jókedvű vagyok
Majd kiugrom a bőrömből
Hogy érzi magát?
Kirobbanó formában van? Válassza ki a lelki- és testi állapotához illő emojit és nézze meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!
Hogy érzi most magát fizikailag?
Teljesen hulla vagyok
Voltam már jobban is
Átlagos formában vagyok
Jól vagyok
Kirobbanó formában vagyok
Hogy érzi magát?
Lelkiállapot
Fizikai állapot
Legjobban:
Legrosszabbul:
További cikkek
Szóljon hozzá Ön is és olvassa el mások hozzászólásait

Humánmeteorológia

Humanmeterológia szolgaltatója

Fronthatás:
Nincs front

Maximum:
+28, +34 °C
Minimum:
+13, +18 °C

Hazánkban csütörtökön délelőtt szinte felhő sem lesz az égen, gyorsan melegszik a levegő.

Egészséget befolyásoló hatások:
erős

Részletes adatok és előrejelzés

Tekintse meg az időjárási frontokat!Térképezze fel a pollen adatokat!

Kövesse a Házipatikát:

GyógyszerekGyógyszerkereső
GyógyszerHatóanyag